Vergelijking tussen de periode Sep 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
275 | 248 | -9,81% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.832 | 2.360 | -16,7% |
Passagiers: | 26.185 | 27.307 | +4,3% |
Vracht/ton: | 4.082 | 2.727 | -33,2% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Sep 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
2.497 | 2.389 | -4,32% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 23.450 | 20.095 | -14,3% |
Passagiers: | 197.339 | 204.325 | +3,6% |
Vracht/ton: | 39.610 | 34.564 | -12,7% |
Commentaar:
SEPTEMBER 2013 OPNIEUW EEN SLECHTE VRACHTMAAND
Het zal niemand verbazen dat de trafiekcijfers qua vracht deze maand weeral schrikwekkend slecht waren. In vergelijking met 2012 is de vervoerde vracht zomaar met 1/3 verminderd.
De redenen zijn de meesten bekend: geen vluchten meer van Saudia Cargo, minder werk bij Allied Air en zeer rustig bij Egyptair Cargo. Voeg daaraan toe dat er nog steeds geen nieuwe klanten de luchthaven Oostende-Brugge aandoen en dan is de rekening vlug gemaakt.
Toch een lichtpunt: op 27 september werd door ANA Aviation onder grote belangstelling aangekondigd dat voortaan een B747-400F van Atlas Air de vloot vervoegd heeft. Hiermee gaat het bedrijf over naar schaalvergroting in samenwerking met Astral Aviation uit Kenya.
Alhoewel de verliezen van de jongste maanden niet zullen gecompenseerd worden door dat ene toestel, toch kan verwacht worden dat de dalende trend voortaan wat minder steil zal zijn.
Inzake het passagiersvervoer werd een stijging met 4,3 % bereikt dank zij enerzijds een betere bezetting op de Jetair-vluchten en anderzijds een groter aantal vluchten op Turkije en Tunesië door de Neckermann-groep.
De general aviation deed het echter nog steeds niet goed, waardoor het totaal aantal vervoerde passagiers via Oostende-Brugge beperkt bleef.